Atlantis

De route naar Atlantis

Met zijn enorme en bijna geometrisch perfecte rotsen is Atlantis een van de meest gelezen en veelbesproken plekken waar je over zult horen als het gaat om de verborgen geheimen van het eiland.

Atlantis is een fictieve naam gegeven aan Sa Pedrera, een kleine inham in het natuurreservaat Cala d’Hort, tegenover de enorme en imposante rots van Es Vedrà. Het is een van de plaatsen waar fans van het eiland het meest naar op zoek zijn en het is een magische ervaring. Een ongelooflijk uitzicht op Es Vedrà en het kristalheldere turquoise water. Het is ook een paradijs voor duikers, met een overvloed aan zeedieren en planten.

De rotspartijen doen je denken aan een verzonken stad. Helaas is ondanks alle verhalen geen mysterieuze reden waarom de rotsen hier deze vorm hebben gekregen. Vroeger werden deze rotsblokken uitgehakt om de stadsmuren van Ibiza-stad te bouwen. Hoe ze de rotsblokken naar boven hebben gekregen en getransporteerd naar Ibiza-stad is echter wel een raadsel. Maar zo is Atlantis ontstaan.

Door de uitgehakte rotsen zijn beneden bassins ontstaan. Deze natuurlijke zwembaden zijn een heerlijke verkoeling na de wandeltocht naar beneden.

Route Atlantis Ibiza

Omdat het laatste stuk van de route op een onverharde weg is, kan je met je navigatie hier niet komen. Het is in de buurt van het strand van Cala d'Hort. Rijd dus richting deze plaats.
Komend vanuit Cala Vadella rijd je op de PMV-803-1 tot je op een T-splitsing komt. Rechtsaf kan slaan naar Cala d'Hort (dat op 1 km afstand ligt vanaf die afslag) of linksaf richting Es Cubells. Ga hier naar links. Na een paar honderd meter is een afslag naar rechts, zie foto hieronder.
Er staat ook een bordje aan de weg met het opschrift "Torre des Savinar". Rijd hierin en na een klein stukje onverharde weg kan je je auto parkeren, zie het plattegrondje.

Kom je vanaf de richting Ibiza-stad? Let dan op deze afslag aan de linkerkant van de weg en rijd hierin.

Parkeer je auto en wandel richting het hek. Het rechterpad gaat naar het uitzicht op de Es Vedra (ongeveer 10 minuten lopen) en de uitkijktoren "Torre des Savinar" (30 minuten lopen) (zie routebeschrijving

Loop naar links en je gaat naar Atlantis.

Je volgt het pad langs het hek aan je linkerhand tot aan een plaats met steencirkels
Wandel dan verder richting de afgrond, de tocht naar beneden. Er zijn meerdere smalle paden die naar beneden gaan. Bij alle paden moet je goed uitkijken waar je je voeten neerzet, het is nogal stijl.

1 van de paden naar beneden eindigt in een zandduin, onderaan bij de zee vind je Atlantis. Naar beneden gaat je stukken makkelijker af dan wanneer je bij de terugreis weer via de zandduinen omhoog gaat ;-)
Vergeet niet van het uitzicht te genieten! Onder je liggen de rotsen van Atlantis te wachten.

De afdaling duurt ongeveer 45 minuten. Het is niet geschikt voor hele jonge kids of mensen die slecht ter been zijn. Ook is lopen op slippers niet aan te bevelen. Trek goede sneakers, sport- of wandelschoenen aan.

Belangrijk

Onderschat de terugklim niet. Zeker als het warm/heet is. Die is zwaarder dan de afdaling dus extra water is geen overbodige luxe!
In de ochtend is het beste om deze wandeltocht te doen. Doe hem zeker niet als de avond valt.